nuffnang

Pages

PUSAT BUDAYA KOTA MARUDU / GALERI BUDAYA KOTA MARUDU: REALITI ATAU IMPIAN..

Tuesday, June 2, 2009

Pasti ramai yang tertanya-tanya dan juga mungkin tercari-cari dimanakah tempatnya. Kita tahu beberapa daerah di Sabah telah mengekspolitasi kelebihan alam semulajadi atau keunikan budaya untuk menonjolkan diri. Kota Marudu sendiri tidak kurang hebatnya. kalau disebut senarainya, pasti panjang berjala. Persoalannya disini, kenapa langsung tidak ada usaha dalam menjadikan daerah sebagai salah satu destinasi pelancongan? Maaf kalau sekiranya sudah ada tapi kenapa tiada tanda-tandanya?

Apakah menjadikan daerah sebagai suatu destinasi lawatan membebankan? Mungkin kalau sendirian pasti payah tapi kalaulah dapat duduk bersama semua agensi dan ngo-ngo yang ada di daerah ini,pasti kupasan idea itu lebih banyak. Janganlah hanya kerana daerah ini bukanlah tempat kelahiran maka ia dibiarkan saja. janganlah hanya kerana bertugas disini keinginan untuk memajukan tempat ini atau menjadikan daerah ini dikenali terhalang.

Keinginan untuk melihat daerah sebagai salah satu tempat yang wajar dilawati sentiasa ada. Kita tidak mahu hanya sebagai persinggahan saja tetapi ada temapat yang boleh dilawati. Antara yang menjadi pilihan penulis adalah PUSAT BUDAYA KOTA MARUDU ATAU GALERI BUDAYA KOTA MARUDU. Penulis rasakan inilah yang paling sesuai untuk daerah ini kerana daerah ini didiami oleh beberapa etnik yang rata-rata belum dikenali oleh orang luar. Selain itu, ia dapat juga menjana ekonomi daerah.

Penulis bukannya pakar ataupun bijak dalam hal ini, sekadar menyumbang idea saja. Wawasan untuk menjadikan daerah terkeluar dari belenggunya mesti ada. Sebagai anak watan daerah ini, penulis merasa perlu untuk cuba berkonsi idea.

3 comments:

Mr. Mind Treasure June 2, 2009 at 6:52 PM  

These lazy leaders, they only concern what else can fattened themselves. What the heck they care about bringing up to promote KM to the world.

TOMPINAI June 2, 2009 at 8:59 PM  

thanks Mr.MT.
Jadi sebgi org biasa, ini yg sepatutnya dibuat,mengejutkan mereka ini dari lamunan mereka.

Umar al-Longobi June 4, 2009 at 9:44 AM  

Siri Lawatan Ke Blog Sidang Redaksi SAM: Selamat Pagi. Teruskan perjuangan kalian. Jumpa lagi!

nota: tiada kada kupi ka tompinai, hehe.

Post a Comment

Followers

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP