nuffnang

Pages

BICARA TOMPINAI

Thursday, June 25, 2009

SAYA ADALAH MANUSIA

Kenapa saya berbicara seperti itu? Kenapa saya menyatakan lagi sedangkan memang pun saya manusia?. Saya melayari beberapa blog yang memaparkan pelbagai jenis cara penulisan dan dalam itu saya juga melihat ulasan-ulasan yang dibuat.

Bermacam jenis ulasan, ada pro dan ada yang buat tak tau je, juga ada ulasan yang mencabar penulis. Pasti si pengulas ini, samaada dia fahamkah atau pura-pura tidak faham. Ada juga yang merasakan gaya penulisan itu terlalu ilmiah dan apabila pengulas menyatakan ulasannya seakan-akan si penulis merasa tercabar pula. Inilah yang berlaku apabila mula menulis sesuatu yang pasti menarik pertanyaan.

Terdapat juga pengulas yang mencabar penulis sehinggakan pengulas itu cuba tidak memahami makna yang jelas. Ini satu percubaan untuk menjatuhkan kredibliti penulis itu. Seakan-akan pengulas itu memancing kemarahan penulis itu.

Bagi saya pula, ulasan yang bersifat serangan peribadi. Kalau diikutkan hati, panas juga tapi saya lihat dari sudut positifnya, saya jawap dengan halus manis. Akhirnya tiada lagi pengulas tanpa nama.

Maka itu, Saya adalah Manusia, punya perasaan, boleh rasa sakit, boleh tergugat emosi, boleh marah namun sebagai manusia, saya masih dapat mengawal diri.

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP