nuffnang

Pages

MANUSIA OH MANUSIA

Thursday, June 4, 2009


(Gambar Hiasan: Filem Ong Bak 2)
Memetik kata Sangguru, BILA MANUSIA SEPRTI BA.. yang memperlihatkan kerakusan mereka untuk menyondol apa saja. Manusia ini hilang pertimbangannya hanya kerana jiwa dan hati mereka dikuasai oleh nafsu kehendak,keinginan. Ketidakupayaan mereka ini menyebabkan hilang keluarga, hilang kawan malah yang paling teruk kehancuran keluarga. Nak dikatakan mereka ini tidak berfikiran atau tidak berilmu, tak juga sebab rata2 nya mempunyai kedudukan yang tinggi.

Pemerintah memberikan atau menyediakan dana yang cukup untuk membina negara atau sesuatu yang perlu tetapi selalunya akan dikata tidak mencukupi. Dimana silapnya dan dimana kurangnya? Kata orang kampung,banyak saringannya. Alih-alih yang mendapat musibah adalah kita yang dibawah ini. Apa yang diharapkan oleh pihak pemerintah untuk dinikmati dan dikecapi tidak kesampaian. Ada pun tidak memuaskan. nak salahkan pemerintah tak boleh sebab pemerintah sudah cuba sebaik mungkin tapi inilah manusia, manusia yang bertindak tanpa melihat keperluan orang lain.

Kata Sangguru, apa yang berlaku ini adalah disebabkan oleh angkara manusia itu sendiri. Manusia yang berjiwakan wang,kuasa dan macam-macam lagi. Adakah masih ada manusia yang berhati mulia? satu pertanyaan yang sukar dijawap. Kita jawab dalam hati kita masing-masing.

Apa2 pun ini hanyalah sekadar ulasan semata-mata. Tompinai bukanlah pakar dalam menilai orang. Tompinai sendiri masih lagi belajar dalam mengenali dunia ini. Kata aki, tak kenal maka tak tahu, tak tahu maka tak faham...( hanya tulun sokid saja tau...sana kampungan....). Salam

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP