nuffnang

Pages

HILANGNYA NILAI KELUARGA

Sunday, October 18, 2009

Semasa bercerita dengan rakan-rakan di sebuah kedai makan. Seorang rakan tercerita kisah seorang sahabat. Rakan tersebut menyata ketidak percayaannya dan juga rasa terkejutnya dengan apa yang berlaku namun bagi penulis kisah itu adalah lumrah dalam kehidupan berkeluarga.

Istilah 'makan luar' adalah istilah yang memberi banyak makna. Ditambah lagi dengan istilah 'pandai makan pandai cuci tangan'. Istilah ini yang sering digunakan bagi menunjukkan permasalah seperti itu. Seakan-akan tindakan itu sesuatu yang wajar kerana bersebab. Tapi apakah sebab tersebut membenarkan kita untuk bertindak sedemikian?

Penulis merasakan sebenarnya ia bermula dari hati kita sendiri. Keegoan dan ketinggian hati kita membuatkan kita lupa pada nilai-nilai murni. Kita merasakan biar apapun yang kita buat, itu adalah hak kita. Kemudian kita merasakan berada ditempat yang tidak ada orang kenal. Maka kita dikuasai oleh kehendak kita yang buta. Maka itu kita sanggup membuatnya.

Berkisah pula tentang rakan tersebut, penulis tidak menyalahkannya secara membuta tuli kerana perkara itu akibat keegoaan pasangannya. Kekecewaan dan maruah yang tercabar membuatkannya bertindak seperti itu. Kalaulah perangainya memang2 buruk maka faham sajalah tapi kalau memang perangai baik dan berubah, pasti ada masalahnya.

Penulis percaya yang sahabat tersebut sudah berusaha untuk memenuhi segala permintaannya dan juga bersabar dengan perangai pasangannya. Penulis percaya yang sahabat tersebut mengharapkan pasangannya berubah. Namun, kata orang kesabaran itu ada hadnya dan kesabaran sahabat ini pun telah sampai kehadnya. Seharusnya dan sebaiknya perbincangan itu mesti dibuat. Demi untuk keluarga dan anak2 tapi kerana terlalu tingginya hati, perbincangan menjadi sia-sia.

Penulis kira yang sahabat ini telah mengambil keputusan nekad kerana pada pendapatnya buat baik macam mana pun, perangai macam itu juga. Maka baik buat hal. Itu perkiraan penulis. Sukar untuk kita mengulas dan memberi komen namun apa yang penulis boleh rumuskan, kalau memang sudah tidak ada hati untuk menjaga keluarganya, biarkan saja, Kalau memang hati itu sudah buta, lepaskan saja agar ia tidak mengundang dosa yang bakal menyeksa diri.

Keegoan dan ketinggian hati menyebabkan nilai keluarga itu hilang. Erti kebahagian keluarga telah lesap dalam kamus hidupnya. Yang ada hanyalah bagaimana cara untuk memenuhi kehendaknya.

Penulis berharap agar kita semua dapat melihat betapa berharganya sebuah keluarga.

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP