nuffnang

Pages

EGOKAH SAYA?

Sunday, October 25, 2009

Selama ini saya sering mempersoalkan kenapa perlu saya menghadapi masalah2 ini. Kenapa tidak orang lain? Apa sebenar yang harus saya lakukan?. Ketika saya bertemu dengan seorang rakan sekolah dulu, hati saya tersentuh dengan ceritanya. Kisah hidupnya yang tidak bahagia, yang pada mulanya dia anggap tekanan namun sebenarnya telah menjadi kekuatan kepadanya. Dia masih mampu tersenyum dan masih mampu membuatkan orang lain tersenyum. Dia mengatakan yang pada mulanya dia menyesal dan kecewa dengan dirinya, keluarga dan keadaan sekeliling. Dia hampir2 hilang arah dalam tempoh 2 tahun.

Tapi katanya, bila saja pada satu masa. Saya merenungi semula kehidupan saya, saya melihat betapa bodohnya saya. Untuk apa saya menghancurkan diri saya semata-mata perkara itu. Kenapa saya tidak menjadikan masalah itu sebagai alasan untuk saya berubah dan menjadikan diri saya diri sebenarnya. Lebih baik saya menjaga diri saya dan meneruskan hidup seperti sedia kala katanya.

Dia membuat perubahan dan dalam tempoh itu, selama 6 tahun ini, dia masih mampu hidup sendirian. Katanya bukan tidak mahu tapi biarlah saya dengan dunia saya yang aman katanya.

Pesannya kepada saya, ingat! ketika kamu mengambil keputusan itu, ia bukan perkara senang. lebih baik kamu bagi peluang sehingga kamu benar2 puas hati katanya. Dan sebenarnya kamu mempunayi hati yang lembut namun dalam masa yang sama hati kamu dikuasai oleh ego. Cuba jangan ego katanya.

Benarkah saya seorang yang ego? benarkah hati ini telah dikuasai oleh keegoan..saya tengah memikirkannya. Kata terakhirnya sebelum berpisah dengannya ingat bahawa dalam dunia ini hanya ada dua pilihan saja, kiri atau kanan. Tidak ada istilah tengah katanya.

TERIMA KASIH SAHABATKU. PASTI KITA AKAN BERTEMU KEMBALI.....










/

4 comments:

Keeaida October 25, 2009 at 4:28 PM  

Tompinai..

Apa sebenarnya masalah ko ni .. cuba cerita skit ..bolehlah kita bagi pandangan.

qischelbach October 26, 2009 at 1:27 AM  

Besa la manusia x yg x ego... But jan smpai bnda tu mhancurkn diri sndiri. huhuhuhu

Dj ligong October 31, 2009 at 9:32 AM  

*biasa laitu-semua org ada ego---cuma jangan ego melebihi akal.
*akal adalah anugerah kita sebagai manusia yg tiada tolok bandinganya di dunia ,

Anonymous,  November 5, 2009 at 11:32 PM  

Dj.Tom..mcm tajuk lagu Wali band owh..Egokah aku..hehehe...

Post a Comment

Followers

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP