nuffnang

Pages

SUKAN OLAHRAGA: FAKTOR KEJAYAAN SMK KOTA MARUDU.

Sunday, February 22, 2009

Dalam mencapai sesuatu kejayaan, banyak perkara yang perlu diberi perhatian. Adakalanya kisah lalu atau sejarah lampau menjadi rujukan. Sejarah lampau merupakan satu perkara yang tidak boleh dianggap remeh. Dari sejarah inilah kita dapat membuat penilaian dan seterusnya mengetahui apa yang perlu kita perbaiki atau ubah ataupun yang patut kita lakukan.

Kejayaan SMK Kota Marudu dalam mengekalkan kejuaraan telah dibantu oleh beberapa faktor.


  • Kerjasama yang jitu dikalangan para jurulatih. Para jurulatih telah bergabung idea dalam merangka program latihan sepanjang tahun.

  • Pembahagian tugas juga dibuat. Pembahagian ini lebih kepada pengkhususan. Dimana jurulatih tidak terlibat dalam pengurusan atlit. Pengurusan atlit terletak dalam bidang tugas pengurus mengikut kategori. Segala urusan dokumen, pendaftaran peserta dan penyediaan peserta adalah tanggungjawab pengurus dokumen. Selain itu, sekiranya atlit sakit yang menghantarnya adalah pengurus dibantu oleh fisioterapi dan juga pemandu.

  • Setiap acara juga telah diletak jurulatih masing-masing. Jadi jurulatih tidak terlari2. Peletakan jurulatih ini juga dibuat berdasarkan kepakaran mereka.

  • Pengurusan keseluruhan pula terletak ditangan pengurus pasukan,dibantu oleh timbalan pengurus pasukan. Merekalah yang menjadi saluran kepada pihak pentadbir. Segala keperluan atlit, pengurus pasukan yang bertanggungjawab.

  • Selain itu buat pertama kalinya, pembantu jurulatih diwujudkan. Pembantu jurulatih ini akan menjalankan tugas seperti yang diarahkan oleh jurulatih apabila jurulatih mempunyai komitmen lain seperti masuk kelas. Para pembantu jurulatih ini terdiri daripada atlit senior atau pelajar tingkatan 6

  • Sokongan pentadbir, kalau sekiranya pentadbir tidak memberi sokongan pasti agak sukar untuk menghasilkan sesuatu kejayaan tetapi kalau adanya sokongan itu, makan kejayaan itu pasti tercapai.

  • Yang terakhir sekali, Perancangan yang berkesan seperti program pencarian bakat dan program latihan sepanjang tahun.

Inilah faktor-faktor yang pada pandangan saya telah menjadi kunci utama kepada kejayaan kami pada tahun ini.

3 comments:

singamaraja February 25, 2009 at 1:37 PM  

Auuum!

Singamaraja mengunjungi blog anda

Little Mike (LM) February 26, 2009 at 8:55 AM  

kita juga boleh belajar daripada pembangunan sukan di barat yang begitu sistematik dalam melahirkan jaguh sukan..

Sementara dengan kemampuan sedia ada, saya percaya dengan mengekalkan tata cara pengurusan begitu juga faktor yang boleh meningkatkan standard sukan selangkah lebih ke depan...

Semoga satu hari nanti SMK Kota Marudu berjaya melahirkan atlit bertaraf dunia... think big.. hehe

TOMPINAI February 26, 2009 at 11:15 PM  

Thanks...singamaraja atas kesudian anda...

Little mike.. Segala usaha telah dilakukan dalam melahirkan jaguh sukan termasuklah menjadikan kemajuan sukan luar negara sebagai rujukan.. sejak saya terlibat dalam kejurulatihan, beberapa sudah atlit saya yang sampai ke peringkat kebangsaan dan masa yang diambil untuk mereka bukannya singkat, hampir 4 tahun, setelah mereka berjaya menguasai teknik2 yang diberi...dan kalau sekiranya kita mempunyai kemudahan yang sempurna dan juga dana yang mencukupi, pasti satu hari nanti akan lahirlah ahli sukan bertaraf dunia dari SMK Kota Marudu.

Post a Comment

Followers

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP