nuffnang

Pages

MATA MELIHAT HATI BERTANYA

Monday, July 4, 2011

Sesuatu yang kita lihat sering memancing jawapan yang x pasti dalam minda kita. Kadang kala ia memerlukan penelitian yang sangat kuat untuk menilai dan menangkap maksud sesuatu itu. Kadang kala kita cuba mendabik dada dengan mengatakan kitalah yang terbaik tapi pastikah kita yang ada lagi yang lebih baik?. Ungkapan pujian selalunya akan cepat mengaburi kita. Kita dengan mudah melambung tinggi hinggakan ketinggian itu tidak terjangkau oleh tangan kita. Begitu tinggi sekali keegoan kita.

Bila mana kita cuba menyatakan sesuatu, kita mesti melihat mereka yang telah membantu kita. Yang telah menyokong kita hingga kita memperolehi sesuatu yang baik. Kita didasari oleh kekuatan sokongan yang teguh. Sokongan yang menjadikan kita kukuh. Kewujudan mereka tidak boleh dinafikan. Kewujudan mereka harus diakui.

Kita boleh saja mengatakan yang gunung itu boleh saya pindahkan tapi betulkah kita berani mengatakannya?. Kita boleh menggunakan segala kekuatan kita tapi betulkah tindakan kita itu?. Pasti terlalu banyak persoalan yang terus menjadi persoalan. Jawapan itu sebenarnya menjadi persoalan. kenapa berlaku seprti itu?. Mungkin kerana kita terlalu cepat mencari jawapannya.

Sebab itu, bila mata mula melihat maka hati pun mula bertanya. Bila hati mula bertanya, muncullah bermacam-macam jawapan yang akan menjadikan kita lebih keliru. Seterusnya menutupi jawapan yang tepat. Maka itu, biarlah mata itu terus melihat agar hati itu tidak terus bertanya tapi akan menilainya....

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP