nuffnang

Pages

PEMIMPIN YANG RENDAH HATI

Wednesday, May 13, 2009

Salam untuk semua, Tompinai amat tertarik dengan apa yang KW tulis dalam blognya. Pandangan dan ulasan KW amat dalam maksudnya walaupun disampaikan dengan mudah dan santai... Pemimpin seperti itu tidak layak untuk dipanggil sebagai pemimpin. Seorang pemimpin sebaiknya seorang yang boleh menerima teguran dan kritikan. Tidak kira teguran itu pedas atau pun tidak..Tidak kira kritik itu sakit atau tidak, harus diterima dengan hati yang terbuka.

Pemimpin yang tidak senang dengan teguran adalah pemimpin yang lemah kerana dia tidak sanggup menerima pendapat orang lain yang mungkin pendapat teguran itu boleh meningkatkat potensi dirinya. Minda pemimpin itu masih lagi pada takuk lama, masih terikat dengan fahaman dahulu kala. Tompinai percaya pembaca masih ingat bagaimana cara hidup, sosial dan daya pemikiran orang-orang di zaman dahulu. Kenapa Glelilio dianggap gila pada masa itu? Kenapa Graham Bell pernah di Kutuk, dihina, begitu juga dengan Albert Enstien? Mereka ini adalah orang-orang bijak tetapi semasa zaman mereka, mereka ini agak diketepikan namun mereka masih meneruskan usaha mereka kerana mereka tahu mereka betul dan juga mereka sentiasa memperbaiki segala apa yang mereka buat melalui maklum balas, contohnya kutukan, teguran dan hinaan. Mereka cuba membuktikan apa yang mereka cuba hasilkan adalah bermaanfat.

Kenapa Tompinai menganggap seperti itu, sebabnya mereka tidak sanggup dikritik dan ditegur. Orang dulu dikritik pasti akan dibalas dengan cara yang kejam. Jadi jahat. Pemimpin ini sepatutnya harus bersikap terbuka, rakyat menegur adalah untuk kebaikan juga. Bukannya mencari kesalahan. Tapi kalau setiapkali ditegur melenting pasti umur tidak panjang. Orang jadi bosan, rakyat malu dengan sikap pemimpin seperti itu. Jadi yang rugi siapa? pasti pemimpin itu sendiri yang rugi.

Kepada pemimpin-pemimpin yang pantang ditegur, pandai-pandailah bawa diri. Jangan biarkan rakyat menjadi bosan dengan kamu. Kritikan dan teguran merupakan kunci kejayaan kamu. sekiranya banyak teguran dan kritikan maka itu menunjukkan rakyat sayang dengan kamu.

2 comments:

ison May 13, 2009 at 7:24 PM  

Terima kasih kerana sependapat. ;)

Umar al-Longobi May 20, 2009 at 10:41 AM  

biarpun agak terlewat... disucapkan selamat hari guru kpd sdr. sy juga bersetuju.. teruskan membimbing anak bangsa dlm erti kata yg sebenarnya.

Post a Comment

Followers

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP