nuffnang

Pages

BICARA TENGAH MALAM: CAKAP2 DI KEDAI KOPI

Thursday, May 12, 2011

Gambar Hiasan




Sudah menjadi kebiasaan kita untuk duduk santai di Kedai Kopi. Sekadar hanya mahu merasa segelas kopi dan sepinggan kuih pisang, kita boleh bertahan berjam-jam di Kedai Kopi. Penulis teringat akan sebuah lagu yang bertajuk Cerita Kedai Kopi. Lirik lagu ini sebenar mengisahkan suasana kedai kopi. Yang boleh disimpulkan sebagai pusat maklumat secara tidak langsung. Samaada cerita itu sahih atau pun sekadar gossip tapi bila di kedai kopi, ia menjadi cerita hangat.

Pernah sekali berlaku kejadian amuk dalam Kedai Kopi, hanya kerana cerita yang langsung tidak berkaitan dengan si pelaku. Namun mungkin si pelaku itu terasa atau kena tempiasnya. Apalagi, amarah si pelaku/pendengar meletup. Habis meja berterbangan. Sadis sungguh keadaannya. Kasihan si pencerita, menjadi mangsa amukan tanpa tahun hal sebenarnya. Si pencerita pun hanya menyampaikan apa yang telah dengarnya. Inilah cakap2 di Kedai Kopi..

Kedai Kopi juga menyebabkan seorang yang boleh dikira sebagai selebrti aktivis hampir dibelasah kerana kenyataannya yang menimbulkan kemarahan orang. Tidak pasti samaada betul atau tidak tapi itulah yang berlaku. Kata-kata dan pernyataan pasti mudah diterima bila ia disampaikan di tempat seperti ini.

Sedar atau tidak, Kedai Kopilah tempat untuk kita mencari dan mencungkil bakat pidato kita. Kita dengan mudah dapat memberi mukadimah tentang sesuatu tanpa perlu berteriak kerana memang ramai sentiasa mencari cerita sensasi. Di Kedai Kopilah, kita akan melihat bakat sesorang untuk menjadi pemimpin atau Yang Benar. kalau sekadar minum kopi pun payah seseorang itu membelanja, pasti dia tidak sesuai menjadi pemimpin. Dan, untuk memudahkah orang mengenali kita, Kedai Kopi lah tempatnya. 

Akhirnya, cakap2 kedai kopi bukanlah cakap2 kosong. Ia mempunyai 1001 maksudnya. Semuanya bermula pada diri kita sendiri. Samaada mahu menjadi bahan cerita atau pun menjadi pencerita........










0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP